Unul din cele mai puternice exerciții pe care le facem la cursul dedicat HR Business Partner este să identificăm unde ne petrecem cel mai mult timpul profesional, în raport cu patru aspecte ale rolului: tranzacțional, specialist/expert, partener strategic și consultant.
Revelația este că adeseori ne petrecem prea mult timp cu sarcini administrative și prea puțin în rolul de consultant sau strateg, iar pentru a avea succes în HR este importantă poziționarea față de liderii de business și clienții interni.
Vestea bună: odată ce am conștientizat unde ne punem energia, putem face primii pași pentru a construi, asumat, aceste ultime două roluri. Iar unul din pașii importanți este dezvoltarea abilităților de a asculta și de a adresa întrebările potrivite, esențiale pentru un consultant intern.
- A asculta – presupune să fii cu adevărat prezent într-o conversație și să identifici ce se spune, ce nu se spune și cum este transmis mesajul;
- A pune întrebări – presupune abilitatea de a selecta acele întrebări care merg în profunzime, lărgesc sau îngustează cadrul unei conversații, pentru a dezvolta empatie și a afla care e oportunitatea de business.
În plus, relația de consultanță trebuie așezată pe un fundament corect și solid:
- o relație personală între consultant (HR) și clientul intern,
- o înțelegere foarte bună a rolului și a responsabilităților fiecăruia,
- clarificarea modului în care cele două părți implicate vor conlucra.
Un set de întrebări pe care le puteți pune la prima întâlnire cu clientul intern:
- Care sunt provocările pentru care pot oferi sprijin?
- Care sunt semnalele ce îți indică o potențială problemă?
- Ce costuri generează această problemă?
- Cine mai este afectat de problemă? Sau ce?
- Care este imaginea de ansamblu? Ce e important să înțeleg despre organizație ca întreg?
Ce alte întrebări ați pune ca să aflați nevoia clientului intern?